DEINZE:Gratis Kaandelconcerten !

Muziekfestival in het Kaandelpark (Mouterijdreef)

Samen met de vzw Divers biedt Stad Deinze jou vanaf 6 juli tot en met 17 augustus 2016 elke woensdag weer een gratis concert aan in het Kaandelpark.

Vanaf 19.30 u. tot 23.15 u. kan je terecht aan onze (snack)bar.

Het optreden start telkens om 20.15 u. en eindigt rond 22.45 u.
En het belooft echt de moeite te worden.

Dit jaar weer een fantastisch programma met sfeer en muziek voor iedereen !

Noteer alvast :

6/7: Silke & The Expendables
13/7: Lady Linn & Her Magnificent Seven
20/7: Paul Michiels
27/7: Raymond van het Groenewoud
3/8: Wipneus & Pim
10/8: Cleymans & Van Geel
17/8: De Corsari’s

Meer info over de artiesten: www.engieparkies.be
Morgen 6 juli gaat de spits eraf met ‘Partyband The Expendables’ en die herbergt een aantal Belgische topmuzikanten.
De frontvrouw van The Expendables is soulzangeres Silke Mastbooms, de ontdekking van The Voice van Vlaanderen editie 2012.
Nu gaat ze de confrontatie aan met het ruigere rockwerk, geleverd door Steven Vergauwen en Filip Bollaert.
Goed voor covers die pendelen tussen Beyoncé, Fleetwood Mac, Aretha Franklin, Queen en The Police. The Expendables geven ook ruimte aan het meer gevoelige werk van bijvoorbeeld Marvin Gaye of Eric Clapton.

The-Expendables-Silke-3

Sint-Martens-Latem: Kunsthappening ‘UNDERGROUND 4’ komt in gevaar !

UNDERGROUND 4 …not art just passion had toelating gekregen van de eigenaar van het pand om in de ‘Oude Blekerij’ aan de Latemse Meerstraat  een vierde editie van de steeds door een groot publiek gesmaakte culturele happening te organiseren.

Om veiligheidsredenen kon  de gemeente Sint-Martens-Latem echter geen toelating verlenen voor dit uniek concept.

Vorig jaar was de volkstoeloop blijkbaar zo enorm dat er enkele klachten waren uit de buurt en voertuigen de doorgang blokkeerden.
Het nieuwe mobiliteitsplan dat geldt voor de dorpskern van het kunstenaarsdorp brak ook de organisatoren zuur op.
Het Schepencollege wil enkel toelating geven mits akkoord van Brandweer, Agentschap Bos en Natuur, Volksgezondheid en Politie..
De daarmee gepaarde ‘papierwinkel’ lijkt de organisatoren te tijdrovend en te omslachtig.
De mobiele toeloop vermijden door de bezoekers te laten gebruik maken van het terrein voor langdurig parkeren aan de Palepelstraat was een optie.

Een andere locatie zoeken lijkt nu de enige oplossing. Jammer want voor de beeldende kunstenaars, musici en bezoekers was dit een niet te evenaren plaats voor dergelijk cultureel evenement.
Uit Sint-Martens-Latem wegtrekken geeft iedereen een dubbel gevoel.

Sympathisanten suggereerden te verhuizen naar Nevele. Het privé domein van ere-notaris Duerinck. ‘De Chicorei’ kwam even in zicht.
De vroegere-fabriek van de bekende families Buysse-Loveling (schrijvers Cyriel Buysse en de gezusters Loveling) was een te onderhandelen mogelijkheid.
Er is daar parking aan de plaatselijke GB en op de Markt op amper 200 meter. Deze locatie ligt midden in de gemeente en wordt regelmatig gebruikt voor evenementen en tentoonstellingen (onlangs weer één over W.O.I).

Of de ontgoochelde organisatie deze wegen gaat bewandelen blijft onzeker want UNDERGROUND was een landmerk geworden in de Leiemeersen van Sint-Martens-Latem..

underground

Sint-Martens-Latem :IN THE SHADOW OF THE SHADOWS brengt hulde aan hun idolen

 

Ludo en Pol Van de Plaetsen brengen met hun covers, IN THE SHADOW OF THE SHADOWS, een muzikale en didactische hommage aan de legendarische Britse muziekgroep THE SHADOWS.

Datum : 12 april 2016 (deuren om 19.30) – Gratis entree.

*****

Na het doel en de werking van DE ERFGOEDCEL &POLS op 8  maart (20 u) toegelicht door JOLIEN VERROEYE de of één van de drijvende krachten van POLS is er een stukje muziekgeschiedenis met IN THE SHADOW OF THE SHADOWS.

Het volledige programma van werkjaar 09/15 -09/16  van Den Laethemschen Vriendenkring kunt u raadplegen op de webstek  www.l-v-k.be

in the shadow of DSC_4379 white colour cor01 tekst copy [1096061].jpg

Voor de weinigen die THE SHADOWS niet kennen… een streepje muziek:

 

DeOost-Vlaamse erfgoedcel is sinds 2013 operatief en voert een convenant uit dat de Vlaamse Overheid afsloot met de zes gemeenten van het samenwerkingsverband Platform Omgeving Leie Schelde: Deinze, De Pinte, Gavere, Nazareth,…

 

 

Begin deze maand kwam JOLIEN VERROEYE op uitnodiging van ‘Den Laethemschen Vriendenkring’ de werking van de ERFGOEDCEL/POLS toelichten in de Latemse Brouwerijschuur. Samen met o.m. Manuel Van den Abeele is ze de drijvende kracht bij dit uiterst actief  platform dat duizenden documenten, foto’s, objecten, filmpjes bewaart voor het nageslacht.

De werking en de inzet van de erfgoedcel en haar vrijwilligers kunnen jullie ontdekken door een klik op de link: Laethemschen Vriendenkring_Brouwerijschuur

2013_Raad_van_Bestuur_POLS_(MDL)

De beheerraad van de Erfgoedcel (if)

Jolien_en_Manuel

Jolien en Manuel maken u graag wegwijs in de rijke archieven (if)

Sint-Martens-Latem: Jef Neve concerteert op 75 jaar DF LATEM-DEURLE

Gedurende het werkjaar 2015-2016 viert het Davidsfonds Latem-Deurle zijn

75 jarige bestaan.

Het optreden van Jef Neve op zaterdag 12 maart 2016 om 20u in de Sint-Aldegondiskerk te Deurle wordt een van de hoogtepunten van dit jubileum.

Sint-Martens-Latem heeft hier zeer enthousiast op gereageerd. Alle beschikbare kaarten zijn reeds verkocht.

Wie komt, raden we aan te voet of per fiets te komen indien dit mogelijk is.

Kom je toch met de auto, doe dan aan autodelen.

De parkeerruimte in Deurle-dorp is beperkt.

Volg de richtlijnen van de parkeerwachters. En hou er rekening mee dat vanaf 18 u er een eenrichtingsverkeer is in de Dorpstraat richting Pontstraat-Denterghemlaan.

JEF NEVE IN AB

(fotorechten Julie Haelemeersch)

INTIEM CONCERT BIJ DEN LAETHEMSCHEN VRIENDENKRING

 

SINT-MARTENS-LATEM

Traditioneel vangt DEN LAETHEMSCHEN VRIENDENKRING het nieuwe jaar op 12 januari aan met een nieuwjaarsreceptie.

De receptie aangeboden door WIJNEN LAMBRECHT wordt voorafgegaan door een intiem concert voor de leden en genodigden : een multiculturele muziekset gebracht door de NORTH SEA COYOTES. 

Verder dit jaar brengen Ludo en Pol Van de Plaetsen onder de noemer THE SHADOW OF THE SHADOWS een muzikale en didactische hommage aan de legendarische Britse muziekgroep THE SHADOWS. Datum : 12 april 2016 (deuren om 19.30) – Gratis entree. (opgelet: nieuwe datum!)

Ook DE ERFGOEDCEL &POLS worden op 8  maart toegelicht door JOLIEN VERROEYE

Het volledige programma van werkjaar 09/15 -09/16 vind je op de webstek  www.l-v-k.be

AGENDA LVK

(opgelet datum SHADOW OF THE SHADOWS gewijzigd)

DEURLE – Concert Festival van Vlaanderen in MDD

Festival van Vlaanderen

Voor het traditionele najaarsconcert in het kader van het Festival van Vlaanderen doet het Feestcomité dit jaar beroep op Jolente De Maeyer (viool) en Nikolaas Kende (piano).
Zij spelen Beethovens laatste vioolsonates.

Programma

  1. Van Beethoven – sonate nr. 8 op. 30/3
  2. Van Beethoven – sonate nr. 10 op.96

Pauze

  1. Van Beethoven – sonate nt. 9 op.47 (Kreutzersonate

Onder Beethoven veranderde de vioolsonate van een sonate voor viool met een ondergeschikte pianobegeleiding tot een sonate waarbij de pianopartij minstens zo belangrijk is als de vioolpartij.

Naast zijn luchtige achtste sonate en zijn diepgaande tiende sonate horen we de legendarische ‘Kreutzersonate’. Over deze laatste circuleren veel verhalen over de ontstaangeschiedenis. Deze sonate is zo krachtig dat ze later inspiratiebron werd voor tal van kunstenaars.

Het concert heeft plaats op vrijdag 9 oktober e.k. te 20.00 uur in het museum Dhondt- Dhaenens.

Na het concert wordt een glas aangeboden en heeft men de gelegenheid even na te praten.
Toegangskaarten aan 15 EURO zijn verkrijgbaar bij de leden van het Feestcomité, of bij de
dienst onthaal – gemeentehuis Sint-Martens-Latem – 09 282 17 00.

Affiche Sint-Martens-Latem - aangepast

SINT-MARTENS_LATEM : Francesco Melis en vrienden brengen met Cubaanse muziek leven in de brouwerij

LOS HERMANOS PEÑA DE CUBA

los hermanos pena

Graag nodigen wij u uit op een uitzonderlijk en gezellig optreden van twee Cubaanse vrienden op woensdag 23 september om 19.30 uur in de Oude Brouwerij in Sint-Martens-Latem (Dorp 24).

De toegang is gratis (door sponsoring). De opbrengst van de dranken, die we aan heel democratische prijzen verkopen, gaat integraal naar beide muzikanten.

Luis en Jorge Peña zijn twee Cubaanse broers. Het zijn professionele muzikanten, geboren in Santiago de Cuba uit een familie van muzikale ouders. Sinds 1990 staan de twee bijna dagelijks op de bühne in hotels en ressorts in Cuba. Hun stemmen en gitaarspel vloeien naadloos in elkaar over, zoals enkel twee broers dat perfect kunnen.
In een aantal nummers slagen ze er zelfs in samen één gitaar te bespelen. Gewoonweg uniek!

Momenteel doorkruisen beiden Europa en nu Sint-Martens-Latem, een uitgelezen kans dus om hen als gasten hier te begroeten !

Listen: https://www.youtube.com/watch?v=9pKbCD_OlIA

Geloof ons, het wordt een optreden om niet te missen, zowel qua sfeer als ambiance.
Laten we samen genieten van deze unieke opportuniteit!

Francesco Melis, Annick Van Dorpe en Ward Claeyssens ontvangen u er met open armen !

SINT-MARTENS-LATEM : NIEUWS VAN ‘DEN LAETHEMSCHEN VRIENDENKRING !

2015 LVK logo

De activiteitenkalender van de LVK is klaar en iedereen moet hem gelezen hebben !

Met een klik op de link zijn jullie weer mee…

Noteer minutieus in jullie agenda want het loont zeker de moeite !

 

P1110047

Lees hier de Nieuwsbrief:2015 Nieuwsbrief 27

Sint-Martens-Latem: de OOGSTKERMIS komt er weer aan !

Latem Kermis 21 tot 27 augustus 2015

Van vrijdag 21 augustus 2015 tot en met donderdag 27 augustus 2015 vindt er kermis plaats in het dorp van Sint-Martens-Latem.
Het kermiscomité en de vele verschillende verenigingen zorgen voor een rijkgevuld programma.

Vrijdag wordt de aftrap van de kermis gegeven door FC Latem met een feest in hun clubhuis.
Op het driebandtornooi in het biljartlokaal van de Oase schenkt de burgemeester een trofee aan de winnaar.
Het jeugdhuis verwelkomt jong en minder jong tijdens hun beachparty in ’t Zwaantje.

Zaterdag gaat de kermis lustig verder met de knotsgekke Lunatic Games van de jeugdraad.
’s Avonds kunnen de magen gevuld worden met kippenvleugeltjes in de kermistent of kan je aanschuiven voor een barbecue in ’t Kantientje van de Harmonie.
‘The Doltans’ en ‘Zebras are timeless’ zorgen voor voldoende opwarming van stem en ledematen om met DJ Ekskjoews de nacht in te dansen.

Zondag 23 augustus zijn we vereerd om tijdens het klimaatcafé van de MiNa-raad hoge gast Serge de Gheldere te ontvangen, die ons duurzaam zal uitdagen.
Latem Zingt! Deurle Zingt! wordt stilaan een traditie op Latem Kermis en ook dit jaar zingen we met z’n allen in de boomgaard onder begeleiding van het Harmonieorkest.
Met het kindertheater van de Gezinsbond, de ploegvoorstelling van FC Latem en het vuurwerk aan de steiger, wordt Latem Dorp dé plek om te vertoeven op zondag!
De zondag wordt afgesloten met een spetterend optreden van Partie Party en een stevige DJ-set van DJ Nico.

Op maandag begroeten we onze geiten en zijn de kinderen welkom om een rommelmarktstandje te bemannen.
De ‘Vette Pistons’ brengen u swingend tot bij het wagenspel van Vrank en Vroom.
Het niet te versmaden buffet wordt voorafgegaan door een gratis aperitief.

Op woensdag 26 augustus verwelkomt de sportraad u voor de Parochianenkoers.
Klaar om te benen te strekken of te supporteren? Kom naar de sporthal voor de koers van ’t jaar!

Donderdag 27 augustus mogen de senioren ‘Latem Kermis editie 2015’ afsluiten in schoonheid.
Voor een ludieke en volkse namiddag met Arnold Sercu en een niet te versmaden gebak moet je in de sporthal zijn.

Bekijk zeker eens het programma!

Info: www.latemkermis.be   info@latemkermis.be   09 282 17  00

Dorpsmagazine

 

Lees hier: Dorpsmagazine 11 (augustus 2015)