MUDEL Deinze eert Emile Claus

Als eerbetoon aan de belangrijkste impressionist van ons land, start in het ‘MUDEL’ de prestigieuze tentoonstelling “Emile Claus. Prins van het luminisme” die de tientallen topwerken van de kunstenaar samenbrengt. De titel van de tentoonstelling is geïnspireerd op een publicatie van Alice Sauton uit 1946. Uit alle periodes van zijn oeuvre worden de mooiste schilderijen getoond, mede dankzij de uitzonderlijke samenwerking met het Museum voor Schone Kunsten van Gent én via belangrijke bruiklenen uit diverse publieke en private collecties.

De tentoonstelling zal lopen van vrijdag 27 september 2024 tot en met zondag 26 januari 2025.

Openingsuren

Maandag gesloten

Dinsdag – zondag 11u-17u

Uitzonderingen: gesloten op 24, 25, 31 december 2024 en 1 januari 2025

Zelfportret – collectie MSK Gent

Tickets en tarieven

Je vindt alle ticketprijzen op ons ticketplatform of hieronder. Tickets kan je kopen aan de kassa of online. Wil je zeker zijn van je bezoek? Dan raden we je aan om vooraf je tickets te reserveren.

Online tickets

Koop eenvoudig je toegangstickets online, zo ben je zeker van je plaats. Ook bezoekers die recht hebben op gratis toegang (bv. museumpas) of van een reductie genieten, kunnen online reserveren.

RESERVEER HIER JE TICKET

• Met een ticket heb je de ganse dag van je reservatie toegang tot het volledige museum.

• Een bezoek aan het museum op een rustig tempo duurt gemiddeld 1,5 uur.

• Goed om te weten: toegang is mogelijk tot uiterlijk 30 min. voor sluitingstijd.

• Reserveer je tickets op voorhand. Je betaalt en ontvangt dan je tickets via mail. Zo ben je alvast zeker van je plaats.

• Een online ticket kan na betaling niet gewijzigd, geruild of geannuleerd worden.

Tickets aan de kassa

Tickets aan onze inkomkassa kopen kan natuurlijk ook, al bestaat de kans dat je dan rekening moet houden met wachttijden. Hieronder vind je alle tarieven.

Personen vanaf 26 jaar: € 15,00

Senioren vanaf  60 jaar, groepen vanaf 15 personen (p.p.), personen met een beperking, gidsen, leerkrachten buiten klasverband: € 12,00

Inwoners van Deinze (ook op zondagvoormiddag): € 6,00

UiT-pashouders: € 3,00

Jongeren van 6-26 jaar: € 2,00

Klasbezoeken van scholen buiten Groot-Deinze: € 1,00/leerling

GRATIS voor scholen van Groot-Deinze, kinderen jonger dan 6 jaar, leerkrachten in klasverband,

bezitters van een Museumpass, ICOM- of perskaart, begeleiders van personen met een beperking of groep kinderen

Oudenaarde eert Margaretha van Parma



In het weekend van 21 en 22 september viert Oudenaarde de feestelijke opening van de tentoonstelling rond Margaretha van Parma. 

“Deze grandioze expo verdient een openingsweekend om ‘u’ tegen te zeggen. We kijken ernaar uit om iedereen mee te nemen in dit weekend van feest, pracht en praal. Het orgelpunt van de feestelijkheden wordt ongetwijfeld de stoet op zondag”.
​— Burgemeester van Oudenaarde Marnic De Meulemeester

Met de unieke tentoonstelling “Margaretha. Keizersdochter tussen macht en imago” zet het Museum Oudenaarde (MOU) Margaretha van Parma in de kijker, de dochter van keizer Karel die in 1522 in Oudenaarde werd geboren. 

“We hebben er lang naar uitgekeken en eindelijk is het zover: de tentoonstelling wordt officieel geopend voor het brede publiek op zaterdag 21 september. We onthullen het levensverhaal van deze sterke vrouw en laten je kennismaken met deze grande dame van de 16de eeuw. De tentoonstelling bevat schilderijen en tekeningen, wandtapijten en miniaturen, goud- en zilverwerk, glas-in-loodramen en andere persoonlijke objecten van Margaretha. Met heel wat bruiklenen uit musea van over de hele wereld, heeft deze expo een internationaal allure. Op de allereerste dag voorzien we heel wat extra’s om bezoekers welkom te heten, zoals demonstraties en animaties. Het is zowel voor jong als oud een boeiende ervaring: het MOU-team heeft bijvoorbeeld een ganzenbordspel uitgewerkt om ook de kleinste Margarethafans mee te nemen doorheen de expo”
​— Schepen van Cultuur Stefaan Vercamer.

Stoet en Blijde Intrede

“Het is bovendien ook echt uitkijken naar de Blijde Intrede van Margaretha op zondag 22 september”, gaat schepen Stefaan Vercamer verder. Een Blijde Intrede is een traditie uit Margaretha’s tijd waarbij een vorstin in een stad verwelkomd werd door het volk en het stadsbestuur. De vorstin doorloopt samen met haar gevolg een traject doorheen de stad. “Ons historisch stadscentrum is de ideale locatie om Margaretha meer dan 500 jaar na haar dood opnieuw te verwelkomen in Oudenaarde. Het wordt een historisch spektakel met Margaretha van Parma en een begeleidende stoet van paarden, muzikanten, en vaandeldragers uit zowel Oudenaarde als uit acht Italiaanse steden die een rol hebben gespeeld in het leven van Margaretha”, vertellen burgemeester Marnic De Meulemeester en schepen Stefaan Vercamer. De stoet start om 15 uur in de Hoogstraat en gaat naar de Markt, slaat in langs de bibliotheek (Voorburg), gaat dan via Burgscheldestraat om vervolgens, zoals de traditie het wil en als orgelpunt van de stoet, via de Broodstraat de Markt te betreden.

Najaar in teken van Margaretha

Dit najaar staat de hele stad Oudenaarde volledig in het teken van Margaretha. Want naast de expo die iedereen tot 5 januari 2025 kan bezoeken, zijn er ook heel wat andere activiteiten gepland die in het teken staan van Margaretha of door haar geïnspireerd werden: zo is er een installatie van topfotograaf Lieve Blancquaert in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Pamele, een wandeling van kunstacademie PARCOUR, legt het najaarsprogramma van CC De Woeker de link met Margaretha, is er een juwelententoonstelling die door Margaretha geïnspireerd werd en nog zoveel meer. 

Meer info over het openingsweekend en de activiteiten vind je op www.margarethavanparma.be.

Meer info over de tentoonstelling hier.

Sint-Martens-Latem: reconstructie Expo 1924 en meer…

In het kader van ‘1200 jaar Sint-Martens-Latem’ organiseert de Latemse Kunstkring in samenwerking met het lokaal bestuur een terugblik op een tentoonstelling die in 1924 plaatsvond.

Deze reconstructie-tentoonstelling wordt onderbouwd met een catalogus die te koop wordt aangeboden in het gemeentelijk museum Gevaert-Minneen in de crypte van het gemeentehuis. Op basis van de catalogus kan de bezoeker zelf uitmaken of de geschiedenis al dan niet de schifting passend heeft uitgevoerd.

De tentoonstelling loopt van 17 augustus tot en met 29 september in de Crypte van het gemeentehuis, Dorp 1 en in Museum Gevaert-Minne, Edgar Gevaertdreef, Sint-Martens-Latem.

Deze tentoonstelling is geopend van vrijdag tot en met zondag, van 13.30 uur tot 17 uur. De permanente collectie van Museum Gevaert-Minne kan je van woensdag tot en met zondag bezoeken.

Tijdens het openingsweekend van 17 en 18 augustus 2024 zal u ook de kans krijgen om met de Gentse Barge van het Dorp in Sint-Martens-Latem naar de Groene Brug in Sint-Martens-Leerne te varen.

Zo kan u de tentoonstelling ‘1924, 100 jaar later’ en het luik van ‘de 9de Biënnale van de schilderkunst’ in Museum Dhondt-Dhaenens combineren. Gids Ann De Beir geeft op de boot de nodige uitleg over ons kunstenaarsverleden.

Hou de digitale nieuwsbrief en de gemeentelijke website in de gaten voor meer nieuws!  

Alle informatie:

Meer over de rondvaart vindt u ook hier

Informatie over de tentoonstelling vindt u hier
Of mail naar veerle.yperman@sint-martens-latem.be  
 

Expo 1924 – (credits Erwin De Keyzer)

Kerk van Huise van 24 december tot 6 januari 

Licht en Rots in de branding 

Met “LICHT” willen enkele eerder toevallig samengekomen mensen uit Kruisem en omgeving de  mensen uit de streek iets bieden voor de “donkere dagen”. De dagen tussen Kerst en Driekoningen.  Op een eenvoudige wijze willen ze de kerk van Huise herscheppen tot een ervaringsruimte. Met  25.000 brandende kaarsjes in 14 dagen moet zoiets wel lukken. Licht, duisternis en stilte vormen het  kader binnen het welke elkeen een momentje van verwondering, rust of diepe ervaring kan opdoen. Gewoon simpel, ontdaan van alles wat overbodig is. Ook dit kan een feest zijn. Een feest voor het  hart. In deze moeilijke tijden is hier mogelijk wel een beetje behoefte aan. 

Elke avond van 17u tot middernacht is de kerk open van 24 december tot 6 januari. Kom hier even  heen en ga even zitten. Noem het “tot rust komen”, genieten, mediteren, bidden, … maakt niet uit.  Zolang je maar de stilte respecteert en onderhoudt. Stilte is immers de derde pijler, naast licht en  duisternis. De 10de eeuwse kerk van Huise, met haar robuuste zuilen van Doornikse kalksteen, vormt  in de gloed van zoveel kaarsen een indrukwekkend decorum. 

Alsof in het dansende licht de stenen weer tot leven komen. Een sacrale dimensie ontvouwt zich en  spreekt zonder woorden. Hier is werkelijk iedereen van harte welkom, over elke religieuze,  levensbeschouwelijke of filosofische overtuiging heen. Er is hier maar één adagium: connectie met  datgene dat het materiële overstijgt. We noemen dit spiritualiteit. Een sacrale ervaring ligt binnen  ieders bereik. Het respect voor traditie is een uitgangspunt. 

Dit is een project voor jong en oud, voor jonge gezinnen, mensen op leeftijd, kleinkinderen met opa  of oma, vrienden, buren, nieuwkomers op het dorp, mensen van ver of dichtbij. Wij hopen dat  mensen hier eventueel het contact kunnen herstellen met hun innerlijke. We hopen dat mensen zich  verwonderen over het mysterie van het leven dat komt en gaat. 

Al wie komt kan ons helpen met de realisatie van het project “Licht”. Koop hier een kaarsje en plaats  het bij de “zee van Licht”. Laat je kaarsje deel uitmaken van een gebeuren dat tussen pijn en angst, uitdrukking geeft aan hoop en vertrouwen. Je kaarsje is uitdrukking van medeleven met zij die  rouwen en afzien. Je kaarsje versterkt ons in de hoop op een betere wereld. 

VZW Licht verkoopt ook een prachtig sfeerboek met schitterende foto’s genomen door Jan Verzelen  met gedichten van Joost De Boever en ook prachtige wenskaarten voor Kerst en Nieuw. 

Wie hier tot rust wil komen kan ook aanschuiven aan een schrijftafel die je kan gebruiken om die ene  veel te lang uitgestelde brief te schrijven, of je Kerst- en Nieuwjaarskaartjes, je gedachten te  ordenen, mogelijk de poëet in je los te laten, …  

Je kunt hier zelfs blijven slapen. Dan word je “wachter” van het licht. Dit moet natuurlijk vooraf  geregeld. 

Er is ook een muzikaal programma:  

Thomas Langlois: speelt fragmenten uit the Songbook of John Dowland op theorbe.
Een prachtige,  sobere toonzetting op de avond van Kerstdag. Schoonheid, meditatie, melancholie en nostalgie uit het 17de eeuwse Engeland van de Tudors. 

25/12 om 19.30u 

Annalivia Bekaert: deze mezzosopraan brengt liederen van Hildegard von Bingen. Deze Duitse  kloosterlinge en mystica stond aan de wieg van de religieuze zangkunst. Annalivia evoceert met haar  gezangen de geest van de 10de eeuw, de periode van de bouw van de kerk van Huise. Tussendoor  orgelspel door Emmanuel Sproelants en ook sacrale dans, euritmie door Emilie Van der Held. 

30/12 om 19.30u 

Quilisma Ensemble o.l.v. Koenraad Vestichel met 14de tot 16de eeuwse gezangen met o.a. O Magnum  Mystrium. Telkens weer zetten zij een toon die de tijdsgeest van liederen perfect tot leven brengt. 
Hun reputatie staat garant voor een innemende avond vol fijne sensaties. 

04/01 om 19.30u 

Gospodi ensemble: de muziek van de Slavisch-Byzantijnse liturgie. De nauwgezette selectie van  partituren vroeg van meet af aan ijverig speurwerk in een tamelijk gesloten wereld. De beheersing  van de uitspraak, de vertaling van de liturgische teksten en de juiste interpretatie van de muziek  brachten Gospodi in nauw contact met slavisten, iconografen en de monnikengemeenschap van  Chevetogne. 

06/01 om 19.30 

Reserveren: licht.vzw@gmail.com tickets €15 ADK €20

Sint-Martens-Latem : Anneke Brassinga wint Karel van de Woestijneprijs

Uitreiking Poëzieprijs met beperkt publiek

Op zondag 6 juni 2021 werd met een jaar vertraging de prestigieuze Karel van de Woestijneprijs voor poëzie uitgereikt. 
Wat in normale omstandigheden een waar cultuurfeest is voor een honderdtal cultuur- en poëzieliefhebbers, werd nu door de coronamaatregelen een beperkt maar gesmaakt gebeuren met twintig genodigden .

Vijf genomineerden

Na grondig beraad en soms van mening te verschillend, koos de jury vijf dichtbundels uit die volgens hen het kruim zijn van de Nederlandstalige dichtbundels in de periode 2017-2019:
Verborgen tuinen van Anneke Brassinga, Verdere bijzonderheden van Rozalie Hirs, As, vuur van Hester Knibbe, Zus van Jan Lauwereyns en Zon van Peter Verhelst.

Voor één dichtbundel had de jury eenstemmig bewondering. Een bundel die de jury graag wil toevoegen aan de erelijst van een prijs, genoemd naar wie lange tijd gold als de prins van de Vlaamse dichtkunst, een van de meest markante dichters in Vlaanderen in de vroege twintigste eeuw.

Verborgen tuinen

Na meer dan een jaar stilzwijgen kon de jury eindelijk de laureaat van 2020 bekronen.
De gelauwerde dichter Anneke Brassinga kreeg met Verborgen tuinen de gegeerde prijs toegewezen.

Professor Yves T’Sjoen brengt in het juryverslag de volgende analyse:   

Verborgen tuinen is klassiek van thematiek, maar ongelooflijk origineel in de uitwerking en verwoording daarvan. Anneke Brassinga laat zien dat ze in de Nederlandstalige poëzie op eenzame hoogte staat.
Verborgen tuinen is weer een intrigerende dichtbundel, een dichtwerk dat voortaan schittert op het palmares van de prijs genoemd naar Karel van de Woestijne, de Vlaamse symbolistische dichter die met klankexpressie, nieuwe woordsamenstellingen en woordmuziek de Nederlandse poëzie, beeldend en auditief, een sensitivistische en niet van woordbarok gespeende dimensie heeft bezorgd.
Brassinga moest ooit, hoe kon het anders gezien haar taaluitbreidingen, de prijs ontvangen die verwijst naar Van de Woestijne. Bij deze dus.”

Publieksprijs

Daarenboven kregen de vijf genomineerden de kans om één gedicht uit de geselecteerde dichtbundel te laten meedingen voor de Publieksprijs, waardoor poëzie een breder draagvlak krijgt. Het publiek kon online stemmen op zijn favoriet.

Rozalie Hirs sleepte dit jaar met haar gedicht ‘van roos tot enig glaswerk’ uit Verdere bijzonderheden de publieksprijs in de wacht.

De uitreiking vond plaats in de boomgaard aan de Leie, achter het gemeentehuis van Sint-Martens-Latem. Onder een stralende zon droegen de dichters, zelf aanwezig of vertegenwoordigd door een jurylid, enkele gedichten uit hun bundels voor.

Anneke Brassinga (fotorecht Eddy Vaernewyck)

Latemse verenigingen krijgen 42.430 euro aan subsidies

Verenigingen blijven niet op hun honger

Er bestaat in Sint-Martens-Latem een lange traditie van financiële ondersteuning van het verenigingsleven. Hiervoor werd in oktober 2020 een nieuw subsidiereglement goedgekeurd.

Alle verenigingen krijgen een vast bedrag om de basiswerking te garanderen. Daarbovenop kunnen de verenigingen het subsidiebedrag aanzienlijk verhogen door aan bepaalde criteria te voldoen, zoals het aantal leden, de sociale toegankelijkheid, de samenwerking met andere verenigingen of de gemeente …
Op die manier kunnen de verenigingen, op basis van een eenvoudig en transparant reglement, andere accenten leggen en de financiële steun verhogen.

Tijdens de gemeenteraad van 29 maart 2021 werd beslist om 18.510 euro toe te kennen aan de socio-culturele verenigingen, 3.345 euro aan de seniorenverenigingen en 1.825 euro aan de milieu- en natuurverenigingen.
In totaal werd op die manier een bedrag voorzien van 23.680 euro, ten opzichte van 14.520 euro in 2020. 

Omwille van de coronapandemie, die het de verenigingen bijzonder moeilijk maakt om op een normale manier activiteiten te organiseren, werd eerder al beslist dat de subsidies per vereniging in 2021 niet lager mogen zijn dan in 2020.

Tijdens de gemeenteraad van januari 2021 werd reeds beslist om 18.750 euro subsidies toe te kennen aan de sportverenigingen.
Ook voor deze verenigingen werd, omwille van de pandemie, geen lager bedrag uitgekeerd dan in 2020.  

In totaal werd het verenigingsleven dus in unanimiteit ondersteund voor een bedrag van 42.430 euro. Daarnaast zijn er ook nog toelagen voorzien voor de adviesraden en feest comités.

Ook Den Laethemschen Vriendenkring hoopt op betere tijden…

Sint-Martens-Latem past subsidiereglement aan

Op de gemeenteraad van 12 oktober 2020 werden nieuwe reglementen rond subsidies voor verenigingen goedgekeurd. Na grondig overleg met meer dan 40 lokale verenigingen, werden hun noden, wensen en doelen in kaart gebracht. Dit resulteerde in 4 reglementen voor de seniorenverenigingen, (socio-)culturele verenigingen, milieu- en natuurverenigingen en een vierde rond een jubileumtoelage. Hiermee worden de bestaande reglementen vervangen.
In december 2019 werd al een nieuw reglement voor sportverenigingen goedgekeurd door de gemeenteraad.

Volgens de nieuwe reglementen ontvangen de verenigingen geen vaste som geld meer.
De subsidie kan jaarlijks schommelen. Schepen Pieter Vanderheyden: “Een grotere uitgave voor de verenigingen kan blijk geven van extra inspanningen die elke vereniging doet en daar staat het gemeentebestuur dan ook positief tegenover. Het doel is om de inwoners samen te brengen en te activeren. Elk extra initiatief dat een vereniging neemt, wordt beloond. Er is bijzondere aandacht voor sociale toegankelijkheid en duurzaamheid wordt extra ondersteund”.

Het reglement voor de (socio-)culturele verenigingen heeft als doelstelling om vooral de basiswerking van verenigingen te ondersteunen.
Om verengingen aan te moedigen wordt er extra budget voorzien bij initiatieven op het vlak van communicatie, samenwerking, sociale toegankelijkheid, duurzaamheid…

Het reglement voor de seniorenverenigingen is gebaseerd op het reglement voor socio-culturele verenigingen. Er is een bijkomend budget voor de strijd tegen eenzaamheid en voor verenigingen die veel activiteiten organiseren. Als er extra activiteiten plaatsvinden die een maatschappelijk doel hebben, kan de toelage verhoogd worden.

Het reglement voor de milieu- en natuurverenigingen wijkt voor een stuk af van de andere reglementen. Enerzijds wordt ook de basiswerking voorzien en een extra subsidie wanneer ingezet wordt op sociale toegankelijkheid. Anderzijds wordt in dit reglement nadruk gelegd op projectwerking. Projecten kunnen door één vereniging georganiseerd worden, of door meerdere. De thema’s van de projecten beslaan telkens thema’s als milieu, natuur, biodiversiteit, duurzaamheid…

Naast deze reglementen werd voor alle verenigingen (ook sport- en jeugdverenigingen) een reglement voor een jubileumtoelage uitgewerkt. Hierin wordt naast de steun op het vlak van infrastructuur en logistiek ook een bijdrage toegekend vanaf een 5-jarig bestaan van een vereniging. Zo wordt een vereniging na 5 en 10 jaar en nadien om de 25 jaar op een leuke manier in de bloemetjes gezet.

Meer informatie

Schepen van verenigingen Pieter Vanderheyden
pieter.vanderheyden@sint-martens-latem.be – 0496 58 21 58 

OESELGEM – De Biopluktuin weer dé gastenlocatie voor DINNER WITH THE QUEEN

Dinner with the Queen is culinair genieten in de natuur na maanden lockdown.

 

Na een geslaagde eerste editie werd al snel duidelijk dat Dinner with the Queen ook dit jaar opnieuw zijn vleugels zou uitslaan. In volle voorbereiding brak plots de corona pandemie uit, maar Gilles en Lieven waren vastberaden dat ze dit jaar hun gasten opnieuw zouden gaan verwennen. “De natuur neemt het van ons over en daar gaan we nog meer van genieten”, klonk het enthousiast.

Het belang van de bij en de biodiversiteit spreekt de mensen meer aan dan ooit. Daar zijn de tuincentra het mooie bewijs van. De kruidentuintjes en stadstuinen schoten dit voorjaar spontaan uit de grond. Ook de bijenhotels verschenen deze lente in menig tuintje en de grote wandelingen in de natuur bleken een helende of rustgevende kracht in deze bij-zondere tijden.

Social distancing met een unieke zonsondergang

Ook dit jaar worden de gasten in de fleurige biopluktuin, bij Bart & Nele, hartelijk ontvangen. Van Staycation gesproken: dat is pas genieten en ontdekken op een boogscheut van huis.
“Dit jaar zijn er 200 nieuwe fruitbomen geplant en is er een feeërieke bloemenweide met eetbare exemplaren ingezaaid. Je mag ze zelf plukken en na de wandeling aan de chef overhandigen”, knipoogt Gilles De Backer.

Een bezoek aan de “Queen en haar werkers” in aanwezigheid van de lokale imker kan natuurlijk niet ontbreken. Hierna schuiven de gasten aan de rustieke tafels aan.

“Er is extra geïnvesteerd in een splinternieuwe ‘Sailcloth’ tent met liefst 220 m2 oppervlakte en zicht op de dagelijkse unieke zonsondergang”, zegt Gilles. “Op die manier kunnen we voorzien in de social distancing regels. In de hooischuur is een nieuwe open keuken ingericht om zo gedurende het ganse diner rechtstreeks contact met de gasten en onze chef te garanderen.”

1000 bij-vriendelijke bomen

Ook dit jaar gaat opnieuw een deel van de opbrengst naar de bijen. “Per persoon die aanwezig zal zijn gaan we 1 bij-vriendelijke boom planten”, zegt Lieven Lootens. “En als kers op de taart ronden we zelf af op een totaal van 1000 bomen”, dit om de Co2 uitstoot die we produceren te gaan compenseren.” Dinner with the Queen realiseert deze ‘goede daad voor de natuur’ dankzij een partnership met Duvel Moortgat, dat zelf met het project #CoolTrees tegen eind dit jaar al een half miljoen boen zal aangeplant hebben, in België en in de wereld

Avondje beerpairing met brouwerij Duvel Moortgat

“Bierliefhebbers krijgen dit jaar als alternatief voor de wijn ook een passend biertje aangeboden en we organiseren op zaterdag 25 juli een avond met beerpairing, waarbij elk gerecht vergezeld wordt van een aangepast biertje, dit onder begeleiding van een biersommelier” geeft Lootens nog mee.

Staycation, slapen in een bijenhotel 

Om de ervaring compleet te maken geven we elke avond aan één bubbel van maximum 10 personen de kans om te slapen in onze “B and Bee”. Een koppel dat er als eerste BIJ is heeft dus geluk en heeft het bijenhotel voor zich alleen, zonder andere ronkende bij-tjes. In de ochtend serveren we nog een ontbijtmand om gezellig te genieten van het prachtige uitzicht op de plukweide van Purfruit.

Praktisch

Dinner with the Queen gaat door van 2 juli tot en met 2 augustus 2020 op de bioplukweide “Purfruit” in Oeselgem.
Voorlopig kan je enkel reserveren van donderdag tot zondag, maar bij groot succes zal je er ook terecht kunnen op weekdagen.
Daarnaast kan je Dinner with the Queen tijdens de week ook privé afhuren voor 50 personen met randactiviteiten of een volledig aangepast evenement. “We denken bijvoorbeeld aan kinderen die deze zomer nog hun communie of lentefeest willen vieren”, zegt Gilles.

Info en boekingen via www.dinnerwiththequeen.be – Groepen en bedrijven via 0485 007 447

 

 

de selecte ‘sailcloth’ tent

ZOMERCONCERTEN IN GENTSE GHELAMCO ARENA, zijn een primeur

Wie dacht dat Gent en regio het zonder concert- en feestgebeuren zou moeten stellen in dit  ‘Coronajaar’ slaat de bal mis. In ‘Ghelamco’ zal de muziek schallen en de ambiance legio zijn !

uit Gent’  maakt het mogelijk om de top van de Vlaamse muziekscene een podium naar het publiek te bieden.

Van 10 juli tot 7 augustus organiseert het een reeks van 50 ‘coronaproof’ zomerconcerten in de Ghelamco Arena in Gent.

Arena Events is net als de hele eventsector getroffen door de coronacrisis.

Michiel Vanderheyden: “We wilden niet bij de pakken blijven neerzitten. We hebben grondig nagedacht over hoe we een positief signaal konden geven. Na de laatste veiligheidraad, waar de overheid culturele voorstellingen tot 200 personen mogelijk maakte, hebben we hard gewerkt om een nieuwe vorm van concertbeleving op punt te stellen.

Binnen de Ghelamco Arena en met onze ruime event ervaring hebben we een concept uitgewerkt waarbij dat in de meest veilige omstandigheden mogelijk wordt.”Een boeiende, gevarieerde  affiche gekleurd met Vlaamse topartiesten.
Toen Arena Events het idee voorlegde aan de Vlaamse artiesten, was er onmiddellijk enthousiasme. Ook zij moesten immers noodgedwongen hun activiteiten stopzetten en hun plannen voor de zomer opbergen.
Peter Vanlaet (Mama’s Jasje):
“Dit is uiteindelijk waar ik toch stiekem had op gehoopt.
Een zomer vol muziek! We zien elkaar terug, weliswaar in kleinere getallen, zowel op als rond het podium. Unplugged, maar daarom niet minder gezellig.”
“Wat een heerlijk gevoel wetende dat ik na lange tijd weer op het podium zal staan met mijn muzikanten”, geeft ook Belle Perez toe. “Het belooft een speciale avond te worden!”
Artiesten, boekingskantoren en de organisatoren van Arena Events sloegen de handen in elkaar. Het resultaat wordt een boeiend programma met 50 live concerten, dagelijks van 10 juli tot 7 augustus 2020.

Zo staat nu al vast dat tussen 10 en 26 juli Vlaamse toppers als The Starlings, Paul

Michiels, Mama’s Jasje, Guy Swinnen, Sioen, Lady Linn, Belle Perez, Bent Van Looy en Stan Van Samang een concert zullen spelen in de Ghelamco Arena.

Meer details over de invulling van de concertagenda voor de periode van 27 juli tot 7 augustus volgen nog. Een volledig veilige setting !

Programma’s en details vind je op de webstek http://www.arenaconcerten.be

De Arena Zomerconcerten zijn een dubbele primeur: het gaat om de eerste live concerten in Vlaanderen sinds de lockdown en bovendien is het ook de allereerste keer dat er in de Gentse voetbaltempel concerten worden georganiseerd.
Alleen online reserveren, wellicht 2 concerten per dag

De ticketverkoop voor de concerten ging vrijdag 19 juni, van start via www.arenaconcerten.be

Van 10 juli tot 7 augustus zal er dagelijks een concert zijn om 21 uur.

Indien het concert uitverkocht is, komt er een tweede concert om 18 uur.
Op zondag zijn ook matinee-voorstellingen gepland om 11 uur.
Tickets kosten tussen 23 en 30 euro (exclusief reservatiekosten).
De reservatie van de tickets gebeurt volledig online.
Er is ook catering beschikbaar (boxen met drank en versnapering op maat van kinderen en volwassenen), die vooraf online wordt besteld.

Zo wordt de handling en het risico op besmetting beperkt. De online ticketing maakt het ook mogelijk om achteraf, indien nodig, tracing te voorzien en de aanwezigen te contacteren.

Radio 2 brengt verslag uit

Eén van de partners voor de Arena Zomerconcerten is Radio 2.
Nethoofd Rino Ver Eecke: “Steun aan de Vlaamse artiesten zit in het DNA van Radio 2.
Dus ook als de omstandigheden tegen zitten. Zo genoten tienduizenden Vlamingen in de Radio 2-app van artiesten die vanuit hun woonkamer een live-concert gaven. En we lanceerden ‘Radio 2 Bene Bene’, de muziekstream waarop je 24 uur per dag artiesten van bij ons hoort.
Het voelt dan ook als een logische stap om mee te gaan in het verhaal van de Arena Zomerconcerten waar échte live beleving opnieuw mogelijk wordt, in een veilige omgeving. Showbizz Bart zal voor Radio 2 geregeld verslag uitbrengen.”

Info & Contact:

Barbara Stevens
0475 20 35 00
barbara@wepeople.be

Sint-Martens-Latem : welke dichter wordt laureaat van de zesde ‘Karel Van de Woestijneprijs’ ?

POËZIE TROEF IN LATEM-DEURLE 

Wat hebben Gerrit Kouwenaar, Leonard Nolens, Charles Ducal, Hans Tentije en
Liesbeth Lagemaat gemeen?
Zij wonnen allemaal de Karel van de Woenstijneprijs voor poëzie!

De gemeente Sint-Martens-Latem schrijft de zesde editie van de prestigieuze Karel van de Woestijneprijs voor poëzie uit. De uitreiking vindt plaats op 12 september 2020 in het gemeentehuis, Dorp 1, Sint-Martens-Latem.
Aan de wedstrijd is een prijs van 3000 euro verbonden.

  • De winnaar van de eerste editie in 2004 was er één van groot formaat, namelijk Gerrit Kouwenaar met ‘Totaal witte kamer’. Deze bundel werd ook elders diverse malen bekroond.
  • In de lente van 2007 mocht de Antwerpenaar Leonard Nolens ‘de kroon van Karel’ overnemen, met de dichtbundel ‘Een dichter in Antwerpen’.
  • Charles Ducal won in 2010 met zijn dichtbundel ‘Toegedekt met een liedje’.
  • Voor de editie 2013 werd de poëzieprijs toegekend aan de Nederlander Hans Tentije met zijn bundel ‘Gissingen, gebeurtenissen’.
  • Liesbeth Lagemaat kaapte in 2017 zowel de Publieksprijs als de Karel van de Woestijneprijs voor poëzie weg met haar bundel ‘Nachtopera’.

Voor de Karel van de Woestijneprijs voor poëzie komt in aanmerking: elke oorspronkelijke, Nederlandstalige bundel van minimum 20 gedichten, ongeacht de nationaliteit van de dichter. De bundel is aanvaard voor publicatie of werd gepubliceerd in de 3 jaren voorafgaand aan het jaar van uitreiking (2017, 2018, 2019). De beschikbare bundels kunnen ingezonden worden tot uiterlijk 15 april 2020. Inzendingen moeten aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden gestuurd t.a.v. de Cultuurdienst, Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem. De bundels worden in vijfvoud opgestuurd.

De 5 genomineerden krijgen de kans om één gedicht uit de geselecteerde bundel te laten meedingen naar de Publieksprijs.
Deze prijs voorziet in een oorkonde zonder geldprijs.
Het publiek zal hiervoor via de gemeentelijke website kunnen stemmen tussen 31 juli en 31 augustus 2020.

Kandidaten kunnen zich vanaf nu inschrijven voor de wedstrijd.
Elke oorspronkelijke, Nederlandstalige bundel van minimum 20 gedichten die de afgelopen 3 jaar (2017, 2018 of 2019)
werd aanvaard voor publicatie of gepubliceerd werd, komt in aanmerking.
De nationaliteit van de dichter speelt geen rol.
De beschikbare bundels kunnen ingezonden worden tot uiterlijk 15 april 2020.
Inzendingen moeten aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden gestuurd t.a.v. de Cultuurdienst,
Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem. De bundels worden obligaat in vijfvoud  opgestuurd.

De uitreiking vindt plaats op 12 september 2020 in het gemeentehuis, Dorp 1, Sint-Martens-Latem.

Aan de wedstrijd is  een prijs van 3.000 euro verbonden.

De 5 genomineerden krijgen de kans om één gedicht uit de geselecteerde bundel te laten meedingen
naar de Publieksprijs. Deze prijs voorziet in een oorkonde zonder geldprijs. Het publiek zal hiervoor
via de gemeentelijke website kunnen stemmen tussen 31 juli en 31 augustus 2020.

Het reglement en meer informatie zijn op de gemeentelijke website te vinden.
www.sint-martens-latem.be/cultuurprijzen-0

Meer informatie?

Schepen van Cultuur Barbara Lannoy
Barbara.lannoy@sint-martens-latem.be – Cell. 0499 54 40 50