Kunstige Kruispunten in Sint-Martens-Latem

Sint-Martens-Latem brengt hedendaagse kunstenaars samen in groepstentoonstelling ‘KRUISPUNTEN’

In juni 2026 organiseert de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid, in samenwerking met het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem, voor het eerst een grootschalige groepstentoonstelling die het hedendaagse kunstlandschap van de gemeente in kaart brengt. Onder de titel ‘KRUISPUNTEN’ en met 55 deelnemers uit diverse kunstdisciplines (beeld, muziek, woord) is dit het meest uitgebreide overzicht ooit van de vele kunstenaars die Sint-Martens-Latem momenteel rijk is.

De tentoonstelling vindt plaats tijdens de weekends van 6 en 7 juni en 13 en 14 juni 2026, telkens van 13.30 tot 18 uur, en is gratis toegankelijk.  

Kruispunten tussen kunstenaars, disciplines en bezoekers

Een kruispunt is een plek waar wegen samenkomen of uiteenlopen. Op kruispunten ontmoeten we mekaar of scheiden onze wegen. Hoe dan ook, op kruispunten staan we even stil, of gaan we op z’n minst even vertragen.  

 

Curator William Ploegaert gaat in deze tentoonstelling op zoek naar kruispunten waar de wegen die kunstenaars van divers allooi bewandelen bij mekaar komen of zich net van mekaar verwijderen. Waar kunstwerken van verschillende disciplines verwantschappen tonen of net tegenstellingen, maar zich hier, al is het voor even, kruisen.  

 

De tentoonstelling wil ook een kruispunt zijn waar kunstenaars van Sint-Martens-Latem en publiek mekaar ontmoeten dankzij de bijeengebrachte kunstwerken of voorstellingen. Vooraleer ieder weer zijns weegs gaat, met het gevoel dat het een aangename kennismaking was.  

 

De Vier unieke locaties

Bezoekers ontdekken niet alleen de kunst, maar ook enkele van de meest karaktervolle plekken van SintMartens-Latem. De tentoonstelling spreidt zich over vier locaties: het Tempelhof aan de Leie, de Crypte van het gemeentehuis, de Schaapstal van het Gemeentelijk Museum Gevaert-Minne en de Pastorie van Deurle.

Elke locatie krijgt een eigen invulling, met aandacht voor de dialoog tussen de kunstwerken en hun omgeving. Op elke plek is bovendien een begeleidende tekst beschikbaar die de bezoeker extra duiding biedt. Achteraf wordt een catalogus met sfeerbeelden en toelichting ter beschikking gesteld.

 

Curator William Ploegaert

Voor de samenstelling van de groepstentoonstelling werd bewust gekozen voor een onafhankelijke curator met een brede artistieke expertise en een objectieve blik op hedendaagse kunst. Met William Ploegaert kreeg de tentoonstelling een curator die, vanuit zijn ervaring als kunstenaar, docent, directeur en tentoonstellingsmaker, het veelzijdige en inhoudelijk sterke concept ‘KRUISPUNTEN’ uitwerkte: een tentoonstelling die uitnodigt tot ontdekken, ontmoeten en reflecteren.

William Ploegaert (Gent, 1959) woont en werkt in Deinze. Hij studeerde schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent.

Van 1983 tot 2022 was hij verbonden aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten van Deinze, eerst als leraar beeldende vorming en vanaf 1991 als directeur.

Daarnaast bouwde hij een uitgebreide praktijk uit als beeldend kunstenaar en curator. Hij organiseerde onder meer tentoonstellingen voor Stad Deinze zoals Wachters voor Bachte, Efemeer en Ex Voto. Recent stelde hij tentoon in onder andere MUDEL Deinze, de Venetiaanse Gaanderijen in Oostende, Huis De Leeuw in Machelen-Zulte, WARP in Sint-Niklaas en Le Salon de Leon in Brugge.

Tot zijn publicaties behoren onder meer: Over het leren van de kunst (2020), Mimesis Nemesis (2022), William Ploegaert Ontsluierd (2023), De Pyreneeër (2025) en Dra (2025)

Platform voor lokaal talent

Met KRUISPUNTEN’ wil de Cultuurraad van Sint-Martens-Latem, in samenwerking met het lokaal bestuur, een platform creëren voor iedereen die in deze gemeente, als vanouds gekend als Kunstenaarsdorp, artistiek bezig is. Ongeacht of dat nu prominent of in de luwte is. Net het exposeren en samenbrengen van heel uiteenlopende kunstwerken, zonder onderscheid of beoordeling, vormt een essentieel uitgangspunt van het project.  

Schepen van Cultuur Filip Christiaens ondersteunt het initiatief dan ook voluit en benadrukt het belang van de tentoonstelling voor het culturele leven in de gemeente:

“Met ‘KRUISPUNTEN’ brengen we de enorme artistieke rijkdom van Sint-Martens-Latem samen op één moment en op verschillende plekken. Het is een unieke kans voor inwoners en bezoekers om kennis te maken met de kunstenaars die vandaag in onze gemeente actief zijn. Tegelijk creëren we ruimte voor ontmoeting, dialoog en nieuwe verbindingen tussen kunstenaars enerzijds en tussen kunstenaars en publiek anderzijds.”

Twee tentoonstellingen tonen de blijvende kunstenaarsziel van Sint-Martens-Latem

Tijdens dezelfde periode loopt in het Gemeentelijk Museum Gust De Smet ook de tentoonstelling rond Gust De Smet en zijn monumentale werk Landschap met molen (1911). Het uitzonderlijke panoramische schilderij, bestaande uit vijf doeken met een totale lengte van 6,40 meter, werd oorspronkelijk geschilderd als decoratie voor de villa Les Buttes Blanches in Sint-Martens-Latem. Het werk wordt uitzonderlijk in bruikleen gegeven aan het museum en is voor het eerst in lange tijd opnieuw publiek toegankelijk.  

Vijfluik Gust De Smet

                                                 

Praktisch

  • Data: 6 en 7 juni en 13 en 14 juni 2026
  • Openingsuren: van 13.30 tot 18 uur
  • Locaties: Tempelhof, Crypte gemeentehuis, Pastorie Deurle, Schaapstal Gemeentelijk Museum Gevaert-Minne
  • Toegang: gratis

Fauve De Pauw, communicatieverantwoordelijke fauve.depauw@sint-martens-latem.be – 0473 21 53 11

Meer informatie:

filip.christiaens@sint-martens-latem.be – 0474 80 01 17

William Ploegaert, curator william.ploegaert@skynet.be

 

GENT: Floraliën overladen ook Provinciehuis met bloemenpracht

Van 1 tot 10 mei staat Floraliën Gent 2026 in het teken van verbinding en hoe planten en bloemen hieraan een steentje kunnen bijdragen. Nationale en internationale kwekers, siertelers en floristen geven het beste van zichzelf en nemen je mee in de kleurrijke wereld van bloemen en planten. Ook in en rond het Provinciehuis valt er bloemenpracht te bewonderen.

Bezoek ook de provinciale stands in ’t Kuipke

Provincie Oost-Vlaanderen is aanwezig op de Floraliën. In ’t Kuipke creëren de Vlaamse Provincies samen een Eutopiamet aandacht voor een gezonde, robuuste en duurzame land- en tuinbouw. Het arboretum in domein Het Leen fleurt de Floraliënhal op met een stand van planten en erfgoedbomen.

Provincie Oost-Vlaanderen bloeit!

“Tijdens Floraliën Gent ben je ook van harte welkom in het Provinciehuis. Op het provincieplein kleuren duizenden bloembollen de lente. Binnen ontdek je waarom Oost-Vlaanderen dé sierteeltprovincie is. Neem een wandelplan in de hand en ga op ontdekking!”, aldus gedeputeerde Joke Schauvliege, bevoegd voor Landbouw & Platteland

  • Kom meer te weten over erfgoedbomen.
  • Ervaar de charme van de Gentse Azalea.
  • Bewonder Ikebana, de Japanse kunst van het bloemschikken.
  • Neem een kijkje bij de minituintjes in de plantenschalen van het Jong Tuin Labo.
  • Ga in de provinciezaal op zoek naar het kunstwerk ‘Meisje met de bloemen’ van Gustave De Smet.
  • Laat je verrassen door het zwevend bloemstuk van De Groene Verbeelding.
  • Ontdek het verhaal van de sierteelt in Vlaanderen en lees wat deze bloeiende sector zo bijzonder maakt.
  • Krijg heldere inzichten in de Oost-Vlaamse sierteelt. De banner toont wie de siertelers zijn, wat ze doen en waar ze actief zijn. 

Kom vervolgens tot rust in de grootste daktuin van Oost-Vlaanderen op het Paradeplein. Hier toverde Buro Landschap de voormalige kazerneplaats om tot een publiek buurtpark. Dit is een stadsoase bovenop een ondergrondse parking en werkruimten. In deze klimaattuin gaat geen enkele druppel water verloren. 

  • tijdens de week van 8 tot 19 uur;
  • tijdens het weekend en op vrijdag 1 mei van 10 tot 17 uur;
  • op zaterdag 2 mei enkel in de voormiddag van 10 tot 12 uur.

Ontdek het volledige programma via oost-vlaanderen.be/floralien.

Praktisch

Het Provinciehuis is open:

Heb je tussendoor honger? In resto Leogeniet je van lekkere Oost-Vlaamse hoeve- en streekproducten. Je kan er ook gewoon even pauzeren en iets drinken.

Locatie: Provinciehuis, Charles de Kerchovelaan 189, 9000 Gent

Sint-Martens-Latem: Harmonie in de sporthal

De harmonie onder leiding van Jens De Bruyne en het enthousiaste instaporkest van dirigente Ninke De Roeck brengen voor u
de magie van dans naar het podium.

Op zaterdag 2 mei 2026 wordt de sporthal van Sint-Martens-Latem opnieuw omgetoverd tot een heuse concertzaal.
Onder het sprankelende thema ‘DANCES’ presenteren we u een betoverende avond vol muziek uit diverse culturen.
Van levendige folklore tot klassieke muziek, het harmonie- en instaporkest zullen u verrassen met een gevarieerd repertoire dat de diversiteit van wereldwijde dansculturen weerspiegelt.

Mis het niet!

https://www.tickettailor.com/all-tickets/harmonieorkestsintmartenslatem/?widget=true&ref=&minimal=true&show_logo=true&bg_fill=false

Machelen: Erfgoeddag 2026 brengt expo van Martin Wallaert

Voor de gelegenheid van Erfgoeddag, 26 april 2026, werd een tentoonstelling opgezet met een knipoog naar het onderwerp humor.

Met het schilderij ‘Door het oog van de meester’ uit 2011 is de toon onmiddellijk gezet bij een bezoek aan de tentoonstelling aan Villa ter Ide.  

Het werk van Martin Wallaertuit een private collectie brengt humor in de kunst, en laat dit nu net het thema zijn van deze 25ste editie van Erfgoeddag. 

Het inspireerde de kunstenaar tot meer nieuwe werken met een knipoog. 


De tentoonstelling “Door het oog van de meester” is vrij toegankelijk vanaf zondag 26 april tot en met 31 mei 2026 geopend op zondagnamiddag telkens van 14.00-18.00 uur.

 In de beeldentuin rond het atelier zie je bronzen beelden van kunstenaar Jan Desmarets en enkele “Verloren verpakkingen” in cortenstaal door Lieven Van West.

Noteer ook in je agenda:

Muzikaal optreden:

Op zondag 3 mei nodigen we gitariste Valerie Rysman uit in het atelier en genieten we samen van haar live muziek.

Valerie Rysman – Gitaar

Met haar gitaar brengt Valerie Rysman een warme, zuiderse sfeer. Ze focust in haar spel op een meeslepend repertoire uit Spanje en Zuid-Amerika, waarbij gevoel en een persoonlijke interpretatie centraal staan. Valerie werd opgeleid aan het Koninklijk Conservatorium Gent door gitaarmeesters Yves Storms en Johan Fostier. Die passie deelt ze dagelijks als docente gitaar aan de Kunstacademie Waregem. Naast haar soloprojecten vormt ze samen met Nicky Frissyn het duo Alma Perdida. Een fijngevoelige muzikale beleving die je even meeneemt naar een andere wereld en die je zeker niet mag missen.

Toegang is vrij maar om organisatorische redenen vragen we je een seintje terug te geven als je erbij kan zijn op zondag 3 mei.

Tip: Maak van je bezoek aan het kunstatelier een dagje uit in het kunstdorp Machelen-aan-de-Leie.  Restaurant De Karper met zomerbar ligt idyllisch aan een oude Leie-arm.  Binnen hangen schilderijen van kunstenaar Martin Wallaert. 

Met de Roger Raveelwandelingkom je langs heel wat fijne plekjes in het Leiedorp.

Praktisch

Tentoonstelling: 26 april – 31 mei 2026, elke zondag van 14.00-18.00 uur
Muzikaal optreden door Valerie Rysman: zondagnamiddag 3 mei 2026

Atelier Martin Wallaert – Villa Ter Ide
Dorpsstraat 48, 9870 Machelen-aan-de-Leie

www.martinwallaert.com

https://www.kunstwerkt.be/nl/martin-wallaert

Sint-Martens-Latem: Erfgoeddag & Lentedorp

Op zondag 26 april 2026 staat Sint-Martens-Latem opnieuw in het teken van sfeer en ontmoeting tijdens het jaarlijkse Lentedorp. Dit jaar wordt het evenement weer gekoppeld aan Erfgoeddag, die volledig in het teken staat van humor.

Bezoekers mogen zich dan ook verwachten aan een gevarieerd programma met een lach, muziek en tal van activiteiten voor jong en oud.

Het programma?

De dag gaat van start om 10.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis met Grimmlachen, een voorstelling van Frank Degruyter. In deze eigenzinnige interpretatie van de sprookjes van de gebroeders Grimm brengt hij op humoristische wijze de minder brave kanten van de verhalen naar boven.

Om 11.30 uur zorgt de harmonie voor een sfeervol aperitiefconcert onder de stretchtent in de boomgaard. Nadien barst het Lentedorp helemaal los met activiteiten verspreid over verschillende locaties.

Vanaf 14 uur kunnen kinderen creatief aan de slag tijdens knutselactiviteiten of zich uitleven met spelletjes, terwijl volwassenen kunnen deelnemen aan een petanquetoernooi.

In het Tempelhof kunnen bezoekers ondertussen genieten van kunstwerken van de lokale vereniging 3Plus en deelnemen aan een interactief memoryspel van Latems Creatief.

Ook op culinair vlak valt er heel wat te beleven:

de Seniorenraad voorziet pannenkoeken en braadworsten, terwijl de Landelijke Gilde instaat voor de bar.

In de boomgaard en op het dorpsplein zijn daarnaast diverse standhouders aanwezig met bloemen, artisanale producten en lokale lekkernijen.

Bezoekers kunnen er ook terecht bij infostanden van onder andere de brandweer, IVM en Avansa.

In de namiddag staan nog twee publieksfavorieten op het programma.

Om 16 uur volgt de familievoorstelling Prinses Lily op de boerderij, een warm en speels verhaal met live muziek en publieksinteractie.

Om 15 uur brengt Piv Huvluv een selectie van zijn beste sketches.

Praktisch

Bijna alle activiteiten vinden plaats op en rond het gemeentehuis en de boomgaard, met uitzondering van de Koutermolen. We raden aan om zoveel mogelijk te voet of met de fiets te komen. Er is een fietsenparking voorzien achter de kerk, aan de witte muur.

Daarnaast worden er ook 4 parkeerplaatsen voor mindervaliden voorzien op de parking aan de Pastorie.

Samen met onze Landelijke Gilde van Latem en Deurle en talrijke andere verenigingen, maken we er terug een gezellige dag van! U komt toch ook langs? 

Meer info:

Dienst Vrije Tijd – vrijetijd@sint-martens-latem.be – 09 282 17 00

Latem: Reünie oud-leerlingen Simonnetschool

Aan de uitnodiging van directeur Paul Lauwers en voorzitter van de oud-leerlingenbond Etienne Balcaen van basisschool Simonnet konden wij niet weerstaan!

 De Oud-leerlingenbond van Simonnet nodigt je uit op de 15 jaar oud-leerlingenbond

Op zondag 26 april 2026

 12.00 uur

verwelkoming met aperitief

 13.00 uur feestbanket

roomsoep Agnes Sorel

 scampi diabolique

 kalkoenfilet met kruidensaus, cresson en tomaten

dame blanche

 Verder:

Gevolgd door rondleiding in de schoolgebouwen

& tombola met prachtige prijzen 

& Gezellig samenzijn met veel herinneringen en anekdotes! 

Inschrijven:

via Etienne.Balcaen1@telenet.be ten laatste op vrijdag 17 april.

Uiteraard is de partner van harte welkom alsook vrienden en kennissen die onze school genegen zijn. Opbrengst van dit feest gaat integraal naar culturele projecten voor onze leerlingen.

 Overschrijving van 35 euro per persoon op rekening  BE87 0017 8885 4394 van Oud-leerlingen Simonnet geldt als inschrijving. Vermeld: reünie + aantal deelnemers. 

 We hopen jullie te ontmoeten op onze reünie!

De leerlingen uit de kleuterklas 1952/53…

 

 

Wachtebeke – viert 50 jaar molencentrum MOLA

Jubileumboek en speciaal bier

In de molenshop vind je een nieuw jubileumboek met fantastische foto’s van de provinciale molens en prachtige portretten van provinciale molenaars. Het boek richt de schijnwerpers op de vele vrijwillige molenaars die de ambachtelijke wind- en watermolens draaiende houden en zo het verval van dit malend erfgoed tegengaan. 

Een andere nieuwigheid is het Molabier. Op vraag van Mola creëerde Brouwerij Van Steenberge uit Ertvelde een bier met oergranen die nauwelijks zijn veredeld of genetisch gemanipuleerd. Met verrassend resultaat: zelfs zonder mout, alleen met het pure product, ontstond er evenveel smaak – een veelbelovend experiment! 

Fietsroute op populair verzoek 

Een route langs molens stond al langer op het verlanglijstje van menig fietsliefhebber. De Provincie sloeg de handen in elkaar met Vlaamse Molens vzw om twee schitterende fietsroutes uit te stippelen in de Vlaamse Ardennen, een streek rijk aan molens door de vele hoogteverschillen. De routes werden, samen met heel wat extra info, gebundeld in een nieuwe Erfgoedsprokkel.

De route van 30 km start aan de de Zwalmmolen; de route van 19 km aan de Huisekoutermolen. Daarmee wordt hulde gebracht aan wijlen Paul Bauters, de vroegere eigenaar en restaurateur van de Huisekoutermolen, en drijvende kracht achter de herwaardering van ambachtelijke molens.

Goedgevulde agenda 

Het jubileumfeest voor 50 jaar Mola duurt nog het volledige jaar. Er is een goed gevulde activiteitenkalender in samenwerking met tal van partners en op verschillende locaties in Oost-Vlaanderen, zowel voor specialisten als voor het brede publiek. Zo kan je zelf molenaar worden voor één dag, een lezing van een molenexpert bijwonen, meedoen aan een bakwedstrijd, en nog veel meer. ​ 

De volledige kalender vind je op oost-vlaanderen.be/mola50.

Je kan je ook inschrijven op de gratis nieuwsbrief Erfgoed op oost-vlaanderen.be/thematische-nieuwsbrieven, of de Facebookpagina van Mola Molencentrum volgen.

DEURLE- Monumentaal werk van Gust De Smet even thuis

Tot en met 14 juni 2026 wordt het uitzonderlijke panoramische schilderij ‘Landschap met molen’ van Gust De Smet tentoongesteld in het Gemeentelijk Museum Gust De Smet in Sint-Martens-Latem (Deurle).

Het werk, dat jarenlang een prominente plaats kreeg in de hoofdzetel van BNP Paribas Fortis inBrussel, keert daarmee tijdelijk terug naar het dorp waar het meer dan een eeuw geleden werd geschilderd.

Een monumentale opdracht uit 1911

Het panoramische schilderij werd in 1911 besteld door Albert Feyerick als decoratie voor de schouw van het grote salon van zijn villa Les Buttes Blanches in de Latemstraat.

Het werk bestaat uit vijf panelen met een indrukwekkende totale afmeting van 0,88 bij 6,40 meter. Het schilderij werd in 1976, om de aankoop van het pand ‘The Farm’ aan de golfclub te financieren,verkocht aan de toenmalige Generale Bank (nu BNP Paribas Fortis).

Vandaag wordt het uitzonderlijk in bruikleen gegeven aan het Gemeentelijk Museum Gust De Smet.

Een sereen Leielandschap

Gust De Smet schilderde “Landschap met molen” tijdens zijn Latemse periode. Tussen 1908 en 1912 woonde hij in de Brakelstraat en de Latemstraat, vlak bij het kapelvijvertje. Het schilderij wordt gedomineerd door het landschap, met nadruk op karakteristieke elementen van het Leielandschap: de uitgestrekte vlakte en akkers, de molen van Latem of Deurle, een subtiele verwijzing naar de dorpsvijver in Sint- Martens-Latem of de Galgenput in Deurle, de verfijnde silhouetten van het Warandebos en de toen schaarse bebouwing. Het tafereel ademt een serene, etherische sfeer en straalt rust uit.

Vandaag is in het clubhuis van de golf nog een replica te zien, maar dit voorjaar kan het publiek het originele monumentale werk uitzonderlijk van dichtbij beleven.

Trots in Latem

Schepen van Erfgoed en Cultuur Filip Christiaens reageert bijzonder trots: “Dat ‘Landschap met molen’ na zoveel jaren opnieuw in Sint-Martens-Latem te zien is, is van grote symbolische waarde.

Dit monumentale werk werd hier geschilderd, in ons Leielandschap, en maakt deel uit van ons artistiek DNA. We zijn bijzonder dankbaar dat we dit topstuk tijdelijk opnieuw thuis kunnen brengen.”

Met deze tentoonstelling onderstreept het Gemeentelijk Museum Gust De Smet opnieuw de unieke positie van Sint-Martens-Latem binnen de Vlaamse kunstgeschiedenis

Fotorecht Erik De Smet

Deurle: MDD krijgt een nieuwe museumtuin!

Tegen 2028 wil MDD uitgroeien tot een open, toegankelijke ontmoetingsplek waar kunst, natuur en community samenkomen.

Binnenkort kun je hier genieten van kunstinstallaties langs kronkelende wandelpaden, picknicken midden in het groen, je kinderen laten spelen in het speelbos, of even uitrusten na een fiets-of wandeltocht op een van onze nieuwe zitplekken.

Daarnaast worden nieuwe bomen geplant, wadi’s aangelegd en wordt de tuin volledig rolstoeltoegankelijk en autovrij.

“We nodigen buurtbewoners, scholen en vrijwilligers uit om mee te denken via ons participatieproject, zodat de tuin een plek wordt voor iedereen”, luidt het..

Wil jij de tuin van MDD groener maken? Koop een boom of een zitbank en laat je steun wortel schieten. Ontdek alle mogelijkheden op hun nwebsite: Locaties → Museumtuin

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Leader Oost-Vlaanderen, Stichting Andries-Vanlouwe en alle sponsors.

Latem-Deurle: Eerbetoon aan Eduard De Clercq

Het Gemeentebestuur van Sint-Martens-Latem brengt, samen met de Gemeentelijke Cultuurraad en de Latemse Kunstkring hulde aan de verdienste van de Latemse kunstschilder Eduard De Clercq, een man die er altijd stond voor de beleving van kunst en cultuur in eigen dorp.

Eduard wou werken aan de heropleving van de plaatselijke beeldende kunst door dorpsgenoten aan het tekenen en schilderen te brengen en zo de naam ‘kunstenaarsdorp’ weer kleur te geven, los van het galerijleven.

Wie was hij?

Eduard Remi De Clercq (1910–1996) was een schilder, tekenaar en aquarellist. Hij werd geboren in Merelbeke (Oost-Vlaanderen) in 1910 en stierf in Gent in 1996.

 Hoewel Eduard De Clercq zich in eerste instantie toelegde op een carrière buiten de kunst, ontwikkelde hij vanaf jonge leeftijd een sterke interesse in schilder- en tekenkunst. Hij volgde lessen bij de mimespeler en schilder M.A.J. Hoste (in wiens atelier De Clercq veel experimenteerde met figuurvoorstellingen), en aan Sint-Lucas in Gent, een belangrijke kunstopleiding.

Deze combinatie van klassieke en theatrale inspiratie is terug te vinden in werk dat vaak personages en taferelen uit de commedia dell’arte evoceert, zoals harlekijnen en pierrots.

 De Clercq koos er lang voor om kunst te combineren met zijn beroepsleven bij de Gentse politie, waar hij van 1948 tot aan zijn pensioen als commissaris werkte.

In 1953 vestigde hij zich in het kunstenaarsdorp Sint-Martens-Latem, waar hij bevriend raakte met andere kunstenaars zoals Jules De Sutter, Hubert Malfait, Léon De Smet, Maurice Schelck en vooral Vic Dooms.

In Latem raakte hij snel diep geïntegreerd in het artistieke milieu en was hij actief in het culturele leven van de regio.

 Na zijn pensionering kreeg De Clercq meer tijd om zich volledig op zijn kunst te richten. Hij stond bekend als een veelzijdig artiest en werd een gewaardeerd docent: vanaf 1967 gaf hij les aan de schildersgilde De Vierschaere in Waregem,

Eduard De Clercq werkte vooral figuratief en neo-impressionistisch. Zijn onderwerpen omvatten vooral landschappen en dorpsgezichten,

in 1983 werd hij gevraagd om de coördinatie op zich te nemen van de pas opgerichte Latemse Teken- en Schilderschool, het latere Latems Creatief, waar hij teken- en schilderlessen gaf aan amateurs en jonge talenten. Latems Creatief speelde en speelt nog een belangrijke rol in het levendig houden van de schildertraditie in Sint-Martens-Latem en omgeving, mede dankzij de insteek van Eduard als leraar en mentor. Hij nodigde andere Latemse kunstenaars uit om te helpen doceren en technieken aan te leren.

Thema en kleur bij De Clercq

   •   figuren en portretten,

   •   stillevens en marines,

   •   motieven uit het theatrale (zoals clowneske personages).

Zijn kleurgebruik neigde vaak naar zachte pasteltinten, maar kon variëren afhankelijk van emotie en thema.

Naast zijn visuele kunst schreef De Clercq ook handboeken over aquarel- en rietpentekenen en enkele onuitgegeven streekgebonden novellen.

Werk van Eduard De Clercq bevindt zich onder andere in het Museum voor Schone Kunsten Gent, waaronder schilderijen als Harlekijn, Het kasteel Borluut in Sint-Denijs-Westrem en in het Latemse gemeentepatrimonium.

 

Eduard De Clercq