Sint-Martens-Latem: Bibliotheekteam brengt lezing ‘Hoe toxisch is onze voeding?’ naar Brouwerijschuur

Dr. Eric De Maerteleire over ‘Hoe toxisch is onze voeding?’

Dr. De Maerteleire is bio-ingenieur en was jarenlang hoofd van het Gentse Stadslaboratorium.
Hij was dagelijks belast met de lokale eetwareninspectie en met het scheikundig en bacteriologisch onderzoek van voedingswaren.
Daaruit ontstond zijn passie voor de relatie tussen voeding en gezondheid, een onderwerp waarover hij de voorbije jaren fel gesmaakte lezingen heeft gehouden voor een breed publiek.

Op dinsdag 20 november 2012 komt hij naar Sint-Martens-Latem en zal hij het hebben over de toxische stoffen in onze voeding die ons acuut of op termijn ziek maken, zonder dat we ons hiervan bewust zijn.

Afspraak om 20 uur in de Oude Brouwerij, dorp 24.
De lezing duurt ongeveer één en een half uur. Er is nadien de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

Inkom is gratis, maar graag inschrijven in de bibliotheek via sint-martens-latem@bibliotheek.be of op 09/282.87.87

Wie is de lector?

Eric De Maerteleire studeerde af als bio-ingenieur aan de Faculteit van de Landbouwkundige en Toegepaste Biologische Wetenschappen in 1973. Hij behaalde een doctoraatstitel aan dezelfde faculteit in 1980.

Dr.ir. Eric De Maerteleire is lid van de Hoge Gezondheidsraad van België, lid van de BELAC-commissie en erkend scheikundige voor de rechtbanken op het vlak van voedingsmiddelen.

In zijn vrije tijd gaat zijn interesse uit naar de relatie “Voeding en gezondheid”, een onderwerp waarover hij de voorbije jaren fel gesmaakte lezingen heeft gehouden voor een breed publiek.
Hij heeft meerdere wetenschappelijke publicaties en boeken op zijn naam staan.

Dr E. De Maerteleire (portret via Seniorennet)

Sint-Martens-Latem: Grasland, monoloog van Eriek Verpale in Brouwerijschuur

Grasland

 van Eriek Verpale

Monoloog gebracht door Guy Heyse

Regie Philippe Viaene

Logistiek Jan Renterghem

 Wanneer?

Woensdag 31 oktober om 20u (bijna volzet)

Donderdag 1 november om 19u30 (nog plaatsen genoeg)

 Waar?

In De Brouwerijschuur Dorp 24 te Sint-Martens-Latem

Inkom? 10 euro (inclusief drankje achteraf)

Reservatie noodzakelijk (bij voorkeur tegen 13.10) op guyheyse@telenet.be of lu@bulvano.be of 0491.33.63.65 (Lucrèse), met vermelding van datum en gewenst aantal plaatsen.

Korte inhoud:

Freddy van Durme, pakketbezorger bij de koeriersdienst Transport D”Hoest, meldt zich op kerstavond met zijn laatste bestelling aan de balie van een bedrijf. Van Durme mag dan een kleine man zijn met een onaanzienlijke functie, om woorden zit hij bepaald niet verlegen. In de virtuoze en geestige monoloog die hij begint af te steken, komen we in razend tempo van alles over hem te weten. Zo blijkt Van Durme een hartstochtelijke fan van Elvis Presley, van wie hij een verkreukelde foto in zijn portefeuille bewaart en wiens graf in Graceland hij heeft bezocht. Niet voor niets wordt hij in zijn omgeving den Elvis genoemd.
Gaandeweg wordt echter duidelijk dat de onstuitbare woordenstroom van deze geestige en quasi-montere opsnijder iets moet verbergen. Voor sommige gebeurtenissen in zijn leven heeft den Elvis geen woorden: voldongen feiten die zijn waardigheid, ja heel zijn identiteit aan het wankelen brengen.

Eriek Verpale brengt in Grasland een overtuigend personage tot leven, even menselijk als tragikomisch, met een verhaal zo hartverscheurend als dat van de handelsreiziger in Death of a salesman van Arthur Miller.

Na het zeer succesvolle Olivetti 82 heeft Eriek Verale opnieuw een theatermonoloog voor Rob de Moor geschreven.

NAZARETH: Luc De Bruyckere over ‘Vlaanderen Topregio in 2020?’

 

Vlaanderen topregio in 2020. Is ambitie gewettigd?

Lezing door Luc De Bruyckere op donderdag 25 oktober 2012 om 20 uur te Nazareth in CC De Zwaan, Dorp 1.

Sinds 2007 heerst er crisis, vooral in Europa. Zij bracht ons ons land tijdens de lange federale regeringsvorming onder heel zware druk. Toch blijft Vlaanderen de ambitie uitdrukken om een topregio te worden tegen 2020. Hoe zijn we in die crisis verzeild geraakt? Waarom hebben we ze niet zien komen? Wie is verantwoordelijk? Wat betekent dat voor Europa, voor België, voor Vlaanderen?
Hoe geraken we hieruit? Hoe is het gesteld met Vlaanderen? Welke zijn onze grote uitdagingen?
Geven we perspectief aan jonge mensen? Hebben we voldoende zorg voor elkaar?
Een gevoel van onmacht en van onverschilligheid is onze grootste bedreiging!
Vlaanderen kan haar welvaart en welzijn behouden als ze de juiste keuzes maakt en de juiste attitude ontwikkelt.
We willen winnen.
Wereldwijd winnen!

Gastspreker Luc De Bruyckere is ere-voorzitter van vleeswarenbedrijf Ter Beke en van VOKA (Vlaams netwerk van ondernemingen) en is voorzitter en bestuurder van diverse vennootschappen.

Deelname: 5 euro ( 3 euro Davidsfonds Cultuurkaart)

Een initiatief van Davidsfonds gewest Land van Leie & Schelde en de afdelingen Deinze, De Pinte-Zevergem, Landegem, Latem-Deurle, Lovendegem-Vinderhoute, Machelen, Melle, Merelbeke, Nazareth-Eke, Oosterzele, St.-Denijs-Westrem/Afsnee en Zulte.

 

foto Luc De Bruyckere met dank aan Davidsfonds

Sint-Martens-Latem: Cultuurcafé met Arne Quinze in Guy Pieters Gallery, Dorp 6

 

Op zondag 28/10 om 10u30 organiseert de Cultuurraad Latem een cultuurcafé met Latems kunstenaar Arne Quinze.
Arne werkt sedert een aantal jaren in zijn atelier in Latem aan zijn werken, die nu ondertussen de wereld hebben veroverd.

Alles gaat door in Guy Pieters Gallery – Dorp, 6, Sint-Martens-Latem.

Hij geeft uitleg bij zijn werken, die nu in een tentoonstelling hangen tot 11 november 2012.

Een unieke en exclusieve manier om de man zelf aan het woord te horen over leven en werk!

Nog even samenvatten:

Cultuurcafé ontvangt Arne Quinze

Zondag 28/10/2012 – 10u30

Guy Pieters Gallery

Dorp, 6  Sint-Martens-Latem

Voor meer informatie over leven en werk van Arne Quinze, zie www.arnequinze.com

Sint-Martens-Latem: Verteltheater op 9/11 in kerk van Deurle

MOEDER WE ZULLEN GOED VOOR ELKAAR ZORGEN !’

Het verhaal vertelt over de lotgevallen van de drie broers: hun vlucht naar Frankrijk, hoe ze verraden werden en vervolgens gedeporteerd naar Auschwitz, Buchenwald en uiteindelijk Flossenbürg, waar Daniël en Gilbert gestorven zijn.

Dit verteltheater is gebaseerd op het boek “Ik was 18 in 44”, een biografie van Marcel Durnez.
Het wordt gebracht met passende beelden en muziek.
De emoties die verwerkt zijn in het boek “Ik was 18 in ‘44” worden tijdens de voorstelling tot leven gebracht.
Hoewel het theater gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal uit de tweede wereldoorlog, blijkt het met de huidige situatie van vluchtelingen heel veel herkenbare raakpunten te hebben. Het leven beroofd van de elementaire vrijheden en de drang om te overleven worden haarscherp voorgesteld.

Zij die het verteltheater hebben gezien, getuigen als volgt:

Van onze schooltijd kent iedereen de verhalen wel van de concentratiekampen en oorlogen maar bij de meesten onder ons blijft dit zo vaag, kunnen we ons daar niet echt in inleven. Ik zou het bijna van de daken willen schreeuwen, maar trek met deze productie aub het land rond.
• Ik ben heel blij dat ik dit gezien heb samen met onze kinderen. Dit heeft mezelf een groot stuk ondersteboven gehaald en de verwerking van verhaal en beelden malen nog steeds door mijn hoofd.
• Deze voorstelling zou door velen – zeker onze jeugd – moeten gezien worden om hen te laten aanvoelen wat een oorlog werkelijk betekent en tot welke gruweldaden een mens jammer genoeg in staat is …
• Na de voorstelling blijf ik een hele tijd van het ” Lam gods geslagen” en had ik een flink stukje tijd nodig om dit even te verteren. En dan dacht ik bij me zelf, maar in Gods naam breng dit stuk naar buiten.
• Nooit heeft het oorlogsverleden me zo “vast” gehad. En ik die dit nooit voor mogelijk achtte.
• Dat deze geschiedenis nooit vergeten wordt en dat we heel goed zouden beseffen dat dit leed, tot op dag van vandaag, nog steeds realiteit is voor vele oorlogsgebieden.

Ik ben ervan overtuigd dat velen dit verteltheater wilt meemaken.
Toegangskaarten kun je o.a. via Aureel Van den Brande reserveren. In voorverkoop 8 euro per kaart; aan kassa 10 euro. Jongeren onder de 18 betalen
Het bedrag mag je overschrijven op zijn rekening: BE40 2900 3150 9863, met vermelding van: 9/11, je naam en gemeente.
De toegangskaarten zullen klaarliggen aan de kassa.

Alle info:

Aureel Van den Brande
Langs de spoorweg 50
B 9831 Sint-Martens-Latem
0032 486 56 95 89
aureel.vandenbrande@gezinsbond-ovl.be

 

Vertelmomenten in Oost-Vlaamse bibliotheken of wegwijs in de ‘Drakologie’

De Provincie Oost-Vlaanderen biedt de openbare bibliotheken dit jaar voor de 10de keer op rij vertelmomenten aan.
Op elk vertelmoment brengen vertellers één of meerdere verhalen.
De voorstellingen zijn gratis.
Vooraf reserveren bij de openbare bibliotheken is wel aangewezen.

De vertelmomenten worden verzorgd door TcollectiefvertelT.
Deze groep vertellers is in 2002 opgestart, vanuit een vertelcursus georganiseerd door ‘Van Stoel tot Stoel, Steunpunt Vertelkunst Vlaanderen’.
Deze ‘gelijkgestemde zielen’ zijn blijven samenkomen en bekwamen zich verder in het vertellen van boeiende en grappige verhalen, via workshops en regelmatige vertelmomenten.

Dit jaar worden opnieuw aparte reeksen vertellingen voor kinderen en voor volwassenen aangeboden.
Het centrale thema voor de vertellingen dit jaar is ‘Draken en andere fabelbeesten‘, een thema dat zeer populair is bij zowel kinderen als volwassenen.
Draken spelen in sprookjes en legendes een grote rol, maar zijn vaak ook prominent aanwezig bij volksfeesten. Ze worden daarenboven veel gebruikt in fantasyboeken en bij multimedia-spelletjes.
De vertellers maakten een selectie van boeiende verhalen en nemen het publiek de komende maanden mee in de ‘Drakologie’.

Meer info vindt u op http://www.oost-vlaanderen.be/regiovertelsessies

Sint-Martens-Latem: Plaatselijk DF brengt Jef Lambrecht naar Raadzaal

Het Davidsfonds Latem-Deurle heeft donderdag 27 september 2012 in de raadzaal van het gemeentehuis om 20 uur oud-journalist Jef Lambrecht te gast. Hij geeft een voordracht over het explosieve Midden-Oosten.

Jef Lambrecht is als gewezen radiojournalist van de VRT een Midden-Oostenkenner bij uitstek geworden.
Hij schetst het ontstaan, de evolutie en de toekomst van de conflictsituaties in de Arabische wereld en de zogenaamde Arabische Revolutie.

De toegang is gratis

Wie zich wil voorbereiden op de lezing of interesse heeft in deze problematiek kan ik het boek van Lambrecht, uitgegeven bij Van Halewijck in 2011,  aanraden en de boekrecensie van Karel De Gucht aanbevelen op ww.liberales.be/boeken/arevolutie

 

GENT – FOODPRINTS MAAKT HALT AAN GENT-ZUID

FOODPRINTS

Kumusta! Bonjour! Hello! Buenos Dias!

Foodprints neemt je mee naar de meest afgelegen plattelandsgebieden In Bolivia, West-Afrika en de Filippijnen.
‘Bevrijde Wereld’ werkt er dag in dag uit met 250.000 boeren aan een betere voedsel- en watervoorziening.
Wij boeren staan altijd centraal. We maken plannen en nemen het woord. Bevrijde Wereld versterkt onze stem. Zelfs jij kan ons nu horen.

Kom eens dichterbij, en luister!

‘Bevrijde Wereld’ werkte samen met de leerlingen en leerkrachten van de afdeling Woord van de Academie in Sint-Niklaas. Zij brengen de getuigenissen tot leven door een geluidsopname.

 Blijf onze Foodprints volgen:

Van 11 tot en met 30 juni 2012 houdt de reizende foto-expo van ngo Bevrijde Wereld ‘Foodprints’ halt op het Gentse Woodrow Wilsonplein (kant Shoppingcenter Zuid).
Woensdag 13 juni vindt de officiële opening plaats, samen met Burgemeester Daniel Termont, schepen Rudy Coddens, gedeputeerde van de Provincie Oost-Vlaanderen Eddy Couckuyt en een speciale gaste uit de Filippijnen.
Praktisch

13 juni: opening Foodprints Woodrow Wilsonplein (Zuid) in Gent

 PROGRAMMA:

19u: Start

19u10: speech Marc Joolen

19u15: speech Burgemeester Daniel Termont

19u25: speech schepen voor Noord/Zuid van Stad Gent Rudy Coddens

19u30: speech gedeputeerde van Oost-Vlaanderen Eddy Couckuyt

19u35: speech Jane Adawan, partner Bevrijde Wereld in de Filippijnse Cordillera regio

Doorlopend: drankjes en hapjes.

AARSELE: CULTUUR OP DE BOERDERIJ

Het evenement ‘Ferme Festival’ vindt plaats op zondag 24 juni 2012 van 14u tot 18u.
Tijdens dit evenement staat de niet-alledaagse combinatie van cultuur en het boerderijleven centraal.
De boerderij biedt die dag naast een rondleiding op de boerderij een rijk programma met culturele activiteiten aan.

Ga langs en pik een concertje, de tentoonstelling van beelden van Mag Vermeiren of een theaterstukje mee,… Voor de kids is er ook kinderanimatie met een boerderij-invalshoek voorzien. De ouders kunnen ondertussen gezellig halt houden voor een drankje.

Noteer dus alvast zondag 24 juni in je agenda en breng met je kroost een gratis bezoek aan de boerderij van de familie Vandeputte – Van Wonterghem Artemeersstraat 4 8700 Aarsele kwekers van het West-Vlaams rood rund.

beeldententoonstelling MAG Vermeiren

Het volledige programma? PROGRAMM

Sint-Martens-Latem: Gouverneur André Denys te gast in ‘Cultuurcafé’

De gemeentelijke cultuurraad heeft voor haar volgende cultuurcafé op 10 juni 2012 in de raadzaal van het gemeentehuis niemand minder dan provinciegouverneur André Denys te gast
Vanaf 10.30 uur beantwoordt de de gouverneur de vragen vanLisbeth Imbo, VRT-journaliste en presentatrice van het Radio 1-programma ‘De Ochtend’.

Omstreeks 12 uur trakteert de GRC Latem-Deurle iedereen met een drankje en een hapje.

Een aanrader!

André Denys tijdens bezoek aan Kruishoutem (foto NapO)

Lisbeth Imbo, de ‘stem’ van ‘De Ochtend’ (foto Michaël Tack’s blogspot)